Produit
19
November
2021

Comment la signature mail performe ? 749 décideurs marketing répondent

Par
Capucine Roche
Chief Executive Officer
Dans son nouveau rôle de Chief Connecting Officer, le responsable marketing doit finement soupeser le rôle de chaque levier. Avec un œil exigeant sur les performances attendues. Une bonne raison de s’intéresser à la signature mail, embarquée dans les dizaines de messages que nous envoyons chaque jour.

Un chef d’orchestre. C’est le rôle qu’a toujours dû endosser le directeur marketing pour faire rayonner sa marque sur la base d’une partition composée des multiples canaux à sa disposition. Selon Gartner, en 2022, ce rôle évolue encore : le CMO (Chief Marketing Officer) doit désormais se considérer comme un CCO (Chief Connecting Officer).

Chief Connecting Officer

Simple glissement sémantique ? Il souligne en fait deux évolutions. Primo, la capacité à créer des connexions fortes, par exemple entre la marque et les collaborateurs de l’entreprise. Secundo, ces connexions se jouent désormais à travers un entremêlement complexe de canaux– digitaux mais pas seulement..

319 milliards de mails en 2021

Dans ce mix marketing hybride (online et offline), l’email pèse encore de tout son poids.

Pour une raison simple : dans le monde professionnel, aucun canal plus récent, aucune des nombreuses applis de collaboration ne l’a supplanté. Il devrait s’échanger en 2021 environ 319 milliards d’emails(1) dans le monde, soit 15 milliards de plus qu’en 2020 et 26 milliards de plus qu’en 2019.

À l’échelle de l’entreprise, chaque collaborateur envoie en moyenne 40 emails quotidiennement.

Autant dire que l’email offre un reach qu’aucune entreprise ne peut se permettre d’ignorer.

Questions légitimes : comment capitaliser sur ce reach ? Quels résultats concrets peut-on raisonnablement attendre ?

Pour l’essentiel, transformer l’email d’entreprise en canal marketing à part entière revient à à exploiter finement la signature mail, qui porte l’identité de marque et peut promouvoir un call-to-action. Double bonne nouvelle : des solutions existent et les résultats sont mesurables – et mesurés..

Des conversions à 2 chiffres

Les mieux placés pour rendre compte de ces résultats sont nos clients, ceux qui utilisent au quotidien Letsignit, notre solution de gestion des signatures mail.

Parmi eux, 749 décideurs marketing – de groupes de plus de 100 salariés – ont répondu à notre sondage.

Les résultats donc ? Ces décideurs marketing estiment que les signatures mail orchestrées via Letsignit ont accru en moyenne de 34 %(2) la lisibilité de leur portfolio de marques. Réduisant ainsi les confusions et les dissonances entre leurs entités.

Ce même pourcentage – 34 %(2) en moyenne – apparaît quand il leur est demandé d’évaluer l’augmentation de l’engagement et de l’information des collaborateurs grâce aux signatures.

Un chiffre considérable, lorsqu’on connait la difficulté actuelle à les engager ou à leur communiquer les bonnes informations, au bon moment – depuis la démocratisation du télétravail notamment.

Enfin, sur la base des clics enregistrés sur les signatures mail, la génération de trafic et de contacts s’accroit de 25 %(2).

Un canal pertinent donc, pour relayer tous types d’opérations marketing : events, enquêtes, offres, contenus, témoignages, récompenses, etc.

Car combien de canaux peuvent aujourd'hui se targuer d’afficher des conversions de plus de 20% ou 30% ? Ne cherchez pas, ils ne sont pas nombreux...

Exemple signature mail Interne et externe

Bien entendu, rien de magique dans ces résultats. Y parvenir suppose de s’outiller pour automatiser l’intégration des signatures aux emails et les adapter au mieux, selon les fonctions des collaborateurs et les destinataires - internes ou externes.

Il s'agit aussi d’intégrer les signatures mail comme un levier à part entière dans les scénarios de campagne. Un effort facile à justifier aujourd’hui au regard des résultats obtenus.

Sources :

(1) Source Statista 2021.

(2) moyenne des réponses exprimées via un sondage réalisé en septembre 2021 auprès de 749 décideurs marketing de groupes de plus de 100 salariés, clients de Letsignit.

À propos de l'auteur
Capucine, qui était précédemment Chief Marketing Officer chez Letsignit, occupe désormais le rôle de CEO (Directrice Générale) chez Letsignit. Elle fait partie des pionniers de l'entreprise et a joué un rôle actif dans son développement depuis plus de 10 ans. Dès les premières étapes de la solution, elle a su donner les orientations stratégiques nécessaires pour faire briller la solution tant sur le plan national qu'international. Elle accorde également une grande importance à l'épanouissement au travail, à l'équité et à la représentation des femmes dans le secteur du SaaS. Son secret pour garder une zenitude extrême sur les projets d'envergures : pratiquer des séances de Yoga entre midi et deux.
À propos de Letsignit
Letsignit est une solution de gestion de signatures mail qui permet aux organisations de transformer les signatures mail de leurs collaborateurs en un média d'engagement 1-1 puissant pour leurs marques et leurs campagnes.
Questions
Fréquentes
1
Is it possible to track the number of clicks on email signatures?

Yes, with the 'Campaigns' offer, it is possible to track the number of clicks on the email signatures of all your employees in the 'Statistics' area of the platform.

You can then access a detailed or global view of the number of clicks on the email signatures of each employee. You can use the search option to target a specific signature or a given period. Finally, you have the possibility to export all statistics to an Excel document.

If you launch campaigns with banners inserted in your email signatures, you can also access their performance via this same space.

2
Can we add links to social networks, our website, and appointment-setting applications such as Calendly?

With Letsignit, you can easily add social network icons in your collaborators' email signatures and link to your company pages. Also, our "attributes" feature allows you to manage personalized URLs for each of your collaborators such as their individual LinkedIn profile.

And that's not all: you can add links to an appointment-setting application, allow your customers to leave reviews easily, and integrate our 'Chat on Teams' widget to let anyone start a discussion via Microsoft Teams chat.

3
Can employees update their signature information themselves (number, function, etc.)?

It’s up to you! As an administrator of the Letsignit platform, you choose whether or not to grant modification rights to your employees. These permissions are managed on an attribute-by-attribute basis, which means that you can decide to allow the employee to change their phone number, but not the address of your premises, for example.

This feature applies to all attributes in your directory, including custom attributes created on Letsignit. When your employees change one or more attributes, your directory is obviously not affected.

4
Why it is important to standardize our email signatures on a large scale to ensure our identity and brand image?

It often happens that employees make their email signature their own: custom format, bad fonts, colors inconsistent with the brand standards... all of this has an impact on your brand!

A consistent visual identity is considered authentic and outperforms a perceived weak one by 20%. And, your customers are 2.4 times more likely to buy your products.

With Letsignit, take back control over your brand identity by standardizing all your email signatures. Our tool has many features that allow you to customize your signatures by department, by audience or by subsidiary. Not to mention the possibility of carrying out campaigns within your email signatures thanks to our Campaign offer.

5
What is the user experience like for our employees?

What is the user experience like for our employees?

  • If you opt for the Letsignit Add-in for Outlook, they will have a dedicated space in their Outlook account where they will be able to view the signatures and campaigns assigned to them.
  • If you opt for the Letsignit Desktop APP, they will be able to preview all their signatures and campaigns in this space. If they want to change their default signature to another one when sending an email, this will be done in their signature library in Outlook.

In both cases:

  • They preview their signature before sending an email and choose from signatures assigned to them.
  • Based on the permissions granted, they will also be able to modify their personal information such as their name, position, or address in these spaces.

In short, they have autonomy in their email signature, but you keep control on the field, signatures, and banners they can edit or use.

6
Can my employees have multiple signatures available to them?

With our "multi-signature" feature, your employees can benefit from multiple email signatures. No technical manipulation is required. Thanks to our Add-in for Outlook or the desktop app, they can change their email signatures as they wish with just a few clicks.

Regarding the creation of email signatures, you can make several variations such as:

Everything has been thought of to go further in the personalization process based on the recipient of your emails.

7
Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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